Lakiery Bazowe

Pewnie nie raz już spotkałeś się z pojęciem lakieru bazowego. Czy jednak wiesz już jaki to właściwie rodzaj lakieru i jak go właściwie położyć? Z doświadczenia wiem, że wielu moich klientów nie do końca orientuje się jaki lakier jest położony na ich samochodzie, a w internecie jest masa mylnych informacji o lakiernictwie samochodowym. W tym artykule postaram się szczegółowo opisać czym jest lakier bazowy i opisać kilka mitów namiętnie powtarzanych w internecie - dla lakierników po prostu śmiesznych, a dla amatora samodzielnie naprawiającego uszkodzenie lakieru niebezpiecznych.

Informacje, które wkrótce nabędziesz to podstawy umożliwiające Ci aplikację lakierów bazowych. Lakiery bazowe obecnie obecne są na większości samochodów. Lakier bazowy - określany przez lakierników mianem "bazy", czy "bazówki" różnią się technologicznie od klasycznych akryli. Żywica zespalająca pigmenty w lakierze bazowym również jest odmienna od lakierów akrylowych.  O to podstawowe właściwości bazy i dla porównania akrylu.

Akryle

  • klasyczne lakiery stosowane w lakiernictwie samochodowym utwardzane są poprzez  dodanie utwardzacza chemicznego.
  • lakiery akrylowe (o ile nie są tworzone na żywicy matującej) posiadają połysk
  • rozcieńczanie lakierów akrylowych powinno odbywać się  rozcieńczalnikiem  akrylowym - zastosowanie innego rozcieńczalnika czyli np. rozcieńczalnika bazowego lub nitra spowoduje matowienie i utratę połysku 
  • na lakiery akrylowe nie ma konieczności nakładania lakieru bezbarwnego - ponieważ posiadają już połysk i są odpowiednio utwardzane

Bazy

  • do lakierów bazowych nie musimy dodawać utwardzacza jedynie rozcieńczalnik
  • są matowe po położeniu - nakłada się na nie lakier bezbarwny z utwardzaczem
  • do lakierów bazowych stosuje się rozcieńczalnik bazowy w proporcji podawanej przez konkretnych producentów
  • lakiery bazowe można podzielić na perłowe, metaliczne, oraz niemetaliczne
  • zalecana dysza pistoletu - średnica dyszy: 1,2-1,4 mm

Podstawowe zasady nakładania samego lakieru bazowego nie różnią się od lakierów akrylowych. Na warstwy szpachlowane, czy grunty kwasowe  i podkłady 1K należy bezwzględnie zastosować podkład wypełniający izolując je od warstwy lakieru bazowego.

Rozcieńczenie lakieru ma kluczowe znaczenie dla odcienia, w wyjątkowej mierze dla  lakierów metalicznych. Rozcieńczenie podaje producent lakieru dla swoich produktów mieszalniczych.

Na lakier bazowy należy nakładać lakier bezbarwny  zapewniając mu połysk oraz ochronę dla koloru. Bazy zatem nie polerujemy - polerujemy lakier bezbarwny na niej. Powiedzenie "polerować bazę " jest zatem uproszczeniem językowym.

Jak rozpoznać czy mamy lakier bazowy czy akrylowy ?  Lakiery metaliczne i perłowe obecnie są w 100% tworzone dwuwarstwowo - a więc poprzez natryśnięcie bazy a potem bezbarwnego. Kolory niemetaliczne mogą być jednak albo bazowe albo akrylowe - aby w prosty sposób ocenić czy kolor jest lakierem akrylowym czy bazowym - nakładamy na ściereczkę pastę polerską i przecieramy lekko powierzchnię kiedy kolor schodzi oznacza to że mamy do czynienia z akrylem jeśli nie mamy do czynienia z lakierem bezbarwnym a więc mamy lakier dwuwarstwowy, czyli bazę.

Komentarze (4)

    • Alop
    • 2020-08-26 13:45:30
    Kurczę, w końcu zrozumiałam o co chodzi. Dziękuję, super, że ostrzegasz przed fałszywymi informacjami w Internecie opisując je. Świetnie napisane, zrozumiale:)
    • Mariusz
    • 2020-09-03 18:21:06
    Szykuję się do przygotowania i pomalowania owiewek w motocyklu sportowym. Opieram się wyłącznie na wiedzy z internetu, nigdy wcześniej nie miałem z tym tematem nic wspólnego. Fajnie że ktoś jest na tyle uprzejmy żeby podzielić się wiedzą z laikami :)
    • Dariusz
    • 2021-04-16 12:29:45
    Oby więcej takich pomocnych opisów
    • Gregor
    • 2024-03-18 13:30:26
    Dzięki

Nowy komentarz