Lakierowanie Sprayem

Aeorozol   (spray) czyli lakier w ciśnieniowym pojemniku z zaworkiem, nie jest profesjonalnym materiałem lakierniczym, ponieważ nie nadają powłoki lakierowej odpowiedniej jakości.

Ze względu na niski koszt tego rodzaju naprawy lakiernicze są często stosowane przez amatorów w celach dekoracyjnych (tzw. zaprawki). Pomimo tego, że lakierowanie sprayem nigdy nie da możliwości uzyskania tak dobrych efektów jak natrysk profesjonalny, warto poznać zasady używania sprayów aby uzyskać możliwie jak najlepszy efekt pracy.

Posługiwanie się sprayem:

Aerozol należy wstrząsać przez ok 2 minuty (koniecznie musi być słychać kulki z wnętrza sprayu)

Uważnie przeczytaj instrukcję umieszczoną na opakowaniu

Kolor oraz dobór ciśnienia rozpylanego strumienia zawsze sprawdza się wcześniej na próbniku np. papierze, a nie od razu na lakierowanym elemencie

Podczas lakierowania aerozolem dno powinno być zawsze skierowane do dołu

Temperatura podczas natrysku powinna oscylować między + 20 - +25 stopni C.

Odległość dyszki od tego co lakierujemy to około 20 - 30 cm ( przy mniejszej odległości powstają na powierzchni bąbelki, utworzone przez gaz wylatujący razem z lakierem, przy większej odległości powstają grudki z powodu łączenia się cząsteczek aerozolu

Sposoby lakierowania

Sposób lakierowania sprayem zależy od wielkości zaprawki której chcemy dokonać, inaczej lakieruje się większe powierzchnie, inaczej małe.

1. Duża powierzchnia - sposób krzyżowy

Przy dużych powierzchniach lakierowanie wykonuje się dwukrotnie. Aby uniknąć zacieków, tzw. "firanek" nie należy nanosić zbyt grubej warstwy.

Regulacja warstwy lakierowanej następuje poprzez manipulowanie grubością powłoki, szybkością ruchu ręki (ściśle dostosowaną do materiału lakierniczego, podłoża a także szybkości schnięcia ), oraz sposobem lakierowania.

2. Mała powierzchnia - sposób spiralny

Komentarze (1)

    • Autonowa
    • 2021-10-14 16:07:42
    Pigułka wiedzy, w skrócie. Ja jeszcze dodałabym, że nawet do zastosowań amatorskich lepiej wybrać spraye od dobrych producentów. Używałam Trotona i wyszło bardzo fajnie wszystko: https://autonowa.pl/zrob-to-sam/lakierowanie-sprayem-plastikow-w-aucie-test-lakierow-w-sprayu-troton/ A na inną część położyłam czarny akryl też w sprayu, tylko tańszy z hipermarketu i po połączeniu z klarem popękał.

Nowy komentarz